Dojazd do pracy a czas pracy kierowcy

Comment

Uncategorized

Nie zawsze zawodowy kierowca mieszka na miejscu, gdzie dojście do pracy zajmuje mu 5 minut. Bardzo często taki kierowca musi najpierw dojechać ze swojego miejsca zamieszkania do firmy, a czas takiego dojazdu zależy od liczby kilometrów, które ma do pokonania.

Odpowiednie rozporządzenie

Dojeżdżanie kierowcy do pracy normuje Rozporządzenie (WE) 561/2006. Zgodnie z art. 9 ust. 2 i 3 oraz art. 6 ust. 5 tego rozporządzenia są dwa sposoby dowiezienia kierowcy na miejsce pracy. W przypadku, gdy kierowca ma prowadzić samochód, ale nie znajduje się on w siedzibie pracodawcy i nie jest blisko jego miejsca zamieszkania, to może skorzystać z jednego albo drugiego rozwiązania, które pozwoli mu dotrzeć do pojazdu, ale też będzie mógł rozpocząć wykonywanie swojej pracy. Sposoby dojechania kierowcy do pojazdu służbowego to:

  • kierowca może dojechać środkiem transportu, który jest wyłączony spod rozporządzenia, a może to być samochód lub inny pojazd, który waży do 3,5 tony, ale kierowca może samodzielnie prowadzić ten pojazd. Musi to zaznaczyć na rewersie wykresówki albo na wydruku z tachografu i zapisać, że jest to „inna praca”, a także zapisać czas, który przeznaczył na dojazd;
  • kierowca może zostać dowieziony przez innego kierowcę, ale musi również w tym samym miejscu, co w pierwszym przypadku, zapisać „gotowość” podczas czasu, który zajął mu dojazd.

W związku z tym czas, który kierowcy zajmuje dojazd do pracy, czyli miejsca postoju jego służbowego pojazdu, a także czas potrzebny na powrót do miejsca zamieszkania nie jest liczony jako odpoczynek albo przerwa. Mogłoby to być zaliczone jako odpoczynek lub przerwa, gdyby kierowca znajdował się na promie albo pociągu i posiadał dostęp do koi albo kuszetki, na której mógłby odpoczywać.

Czas potrzebny na powrót

Jeśli kierowca zakończył pracę w miejscu, które nie jest siedzibą pracodawcy albo jego miejscem zamieszkania, to również ma dwa sposoby na powrót:

  • kierowca może powrócić środkiem transportu ważącym poniżej 3,5 tony, który będzie samodzielnie prowadził, np. może to być samochód osobowy. Wtedy na wykresówce trzeba zaznaczyć „inna praca”;
  • jeśli kierowca zostanie dowieziony do miejsca zamieszkania przez innego kierowcę, to na wykresówce trzeba zaznaczyć „gotowość”.

Czas potrzebny na odpoczynek

Podczas planowania dojazdu i powrotu z pracy bardzo ważne znaczenie ma również wzięcie pod uwagę odpoczynku dziennego. Jeśli kierowcy dojazd do pracy zajął 13 godzin, to musi sobie on odebrać 9-godzinny czas na odpoczynek i dopiero po tym czasie może rozpocząć właściwą pracę. Bardzo ważne jest to, aby kierowca dokładnie odnotowywał, ile mu zajmuje dojazd i powrót z pracy, ponieważ w przypadku kontroli, może to zostać sprawdzone.

Czas potrzebny na dojazd z jednej miejscowości do drugiej

Jeśli kierowca kończy jedno zadanie, np. w miejscowości A, a potem ma rozpocząć pracę w miejscowości B innym środkiem pojazdu, to musi się przemieścić z jednego miejsca do drugiego. Kiedy taki dojazd zajmie mu od 1 do 4 godzin, to może rozpocząć prowadzenie samochodu. Jednak, jeśli dojazd zajmie mu nawet do 15 godzin, to po dotarciu na miejsce, może wtedy tylko rozpocząć skrócony dzienny odpoczynek, który ma trwać 9 godzin.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *